Βαγγέλης Ψωμάς : « Ο Ούι έχει τα χαρακτηριστικά κάθε απόλυτης εξουσίας, κάθε απάνθρωπου συστήματος ».

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΨΩΜΑΣ

Ο Βαγγέλης Ψωμάς πρωταγωνιστεί στο εμβληματικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ “Η Πτωτική Άνοδος του Αρτούρο Ούι” σε μετάφραση Αλέξανδρου Κοέν και σκηνοθεσία Αγγελικής Καρυστινού, στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη.
Αριστούχος απόφοιτος της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ηθοποιός με μεγάλη ερμηνευτική γκάμα και ξεχωριστές ποιότητες, δικαιολογεί διαρκώς την ύπαρξή του στο θεατρικό χώρο μέσα από αξιόλογες δουλειές και σημαντικές συνεργασίες.
Έχοντας ήδη δουλέψει με σκηνοθέτες όπως η Κατερίνα Ευαγγελάτου, ο Γιώργος Μιχαηλίδης, ο Βασίλης Νικολαϊδης, ο Σπύρος Ευαγγελάτος, ο Διαγόρας Χρονόπουλος, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης και πολλούς άλλους, σε μια ώριμη φάση της θεατρικής του πορείας, ερμηνεύει τον ομώνυμο ρόλο στο σπουδαίο έργο του Μπρεχτ, τον Αρτούρο Ούι, ένα ρόλο πρόκληση για κάθε ηθοποιό.
Βαγγέλης Ψωμάς

Ερμηνεύετε τον Αρτούρο Ούι στο ομώνυμο έργο του Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Αγγελικής Καρυστινού. Ποιές οι δυσκολίες του ρόλου και πως προσεγγίσατε υποκριτικά έναν σκοτεινό θεατρικό ήρωα που έχουν υποδυθεί σπουδαίοι και γνωστοί ηθοποιοί ανά τον κόσμο;

Αυτός ο ρόλος έχει πολύ περίεργες γωνίες. Δεν γίνεται με τίποτα να τον αντιμετωπίσεις ψυχολογικά, αλλά παρόλα αυτά πρέπει να καταλάβεις την παράλογη λογική του. Δεν χωράει, κατά τη γνώμη μου, ψυχολογισμούς. Είναι σαν να σου απαγορεύει ο ίδιος ο συγγραφεας με τον τρόπο που δομεί και σκιαγραφεί την πορεία του, την όποια ταύτιση. Κι αυτή είναι η δυσκολία, γιατί, μέσα σε αυτό το παράλογο σύμπαν πρέπει να είσαι αληθινός. Ο Ούι έχει τα χαρακτηριστικά κάθε απόλυτης εξουσίας, κάθε απάνθρωπου συστήματος, οπότε πώς να τον δικαιολογήσεις; Ξεκινώ την προσέγγιση του ρόλου μου από αυτή την οπτική, αλλά παράλληλα δεν μπορώ να μην δω και την ιδιοτήτα του αφού στο έργο είναι ο αρχηγός μιας σπείρας μαφιόζων. Παράλληλα η τρέλα είναι ένας δρόμος που με βοηθάει να ξεκλειδώσω τις αντιστάσεις μου απέναντι στην απόλυτη ανηθικότητα που εκπροσωπεί αυτός ο ρόλος.

Πιστεύετε ότι η «πτωτική άνοδος του Αρτούρο Ούι» είναι ένα έργο επίκαιρο παρά ποτέ;

Και σήμερα και πάντα, γιατι οι απολυταρχικές εξουσίες και νοοτροπιές δεν έλειψαν ποτέ σε αυτό τον πλανήτη δυστυχώς.

Βαγγέλης Ψωμάς

Η Πτωτική Άνοδος του Αρτούρο Ούι σε σκηνοθεσία Αγγελικής Καρυστινού.

Τελικά τί συμβάλλει στη γέννηση και στην ενδυνάμωση του οποιουδήποτε Ούι;

Όλοι. Ένα άνθρωπος δεν μπορεί από μόνος του να σπείρει το κακό, χριεάζεται συνεργούς, συνενόχους, χρειάζεται τη σιωπή άλλων, οπότε βλέπετε κάποιον που δεν ευθύνεται;

«Η άνοδος και η πτώση του Αρτούρο Ούι», είχε πει ο Μπρεχτ, «δεν είναι τόσο μια επίθεση στον Χίτλερ, όσο μια επίθεση στους ανθρώπους που μπορούσαν να αντισταθούν, αλλά δεν το έκαναν». Πιστεύετε ότι ένας καλλιτέχνης πρέπει να μετέχει στην πολιτική ζωή του τόπου , όχι απαραίτητα μέσα από κάποιο αξίωμα, αλλά μέσα από τη στάση και το έργο του;

Ναι, το πιστεύω ακράδαντα και για τότε και για σήμερα. Στην ταινία “Ο λαβύρινθος των ψεμμάτων” που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα υπάρχει ένας συγκλονιστικός μονόλογος ενός δικαστή που προσπαθεί να ανακαλύψει τους ενόχους για το Άουσβιτς που όταν πια χάνει το μέτρημα αναφωνεί: Όλα τα έκανε μόνο ο Χίτλερ, εσείς πού ήσασταν; Το σύστημα είναι οι άνθρωποι, πληθυντικός αριθμός, όχι ένας μόνο. Στην παράσταση μας όμως δεν γίνεται αναφορά στον Χίτλερ για αυτόν ακριβώς τον λόγο που λέει ο Μπρέχτ αλλά βλέπουμε τον Ουι ως ένα φαινόμενο σε κάθε εποχή.

Βαγγελης Ψωμάς

“Εκδίκηση” του Τομας Κυντ σε σκηνοθεσία Κ. Ευαγγελάτου.

Είστε ηθοποιός με μακρά πορεία και συμμετοχή σε εξαιρετικές παραστάσεις. Ποιές συνεργασίες και ρόλους θυμάστε με ιδιαίτερη αγάπη;

Η πρώτη φορά στην Επίδαυρο το 2000 στην ‘Ειρήνη’ του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαίδη στο ρόλο του Αντάρα είναι για μένα μια πολύ δυνατή ανάμνηση, η “Εκδίκηση” του Τόμας Κυντ σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, όπου καλούμασταν να αλλάζουμε ρόλους επι σκηνής αστραπιαία, “Γλάρος” του Τσέχοφ σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή (γιατρός Ντορν), η συνεργασία μου με το θέατρο Στοά και τον Θανάση Παπαγεωργίου σε δυο έργα που ανέβηκαν  σε επανάληψη στη θεσσαλονίκη το “La Cumparsita” και το “Άννα Είπα” του Παναγιώτη Μέντη , “Χάνελε” του Γκέρχαρντ Χάουπτμαν σε σκηνοθεσία Θάνου Τοκάκη, Επιθεωρητής του Γκόγκολ σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου. Αδικώ κάποιες άλλες. Μακάρι να είμαι τυχερός και να έχω καλές συνεργασίες.

βαγγέλης ψωμάς

Τυφλή Εμπιστοσύνη σε σκηνοθεσία Σταύρου Στάγκου.

Πρωταγωνιστείτε και στο έργο “Τυφλή Εμπιστοσύνη”, ένα άπαιχτο έργο του Α. Φλουράκη, που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Σταύρου Στάγκου στο θέατρο Επί Κολωνώ. Πώς προέκυψε η συνεργασία και ποιο ρόλο υποδύεστε;

Ο ρόλος μου είναι ένας παθολογικός τζογαδόρος. Όλη του η ζωή, όλη του η ενέργεια ξοδεύεται στο πως θα βρεί μετρητά για να τα “καταθέσει” στη ρουλέτα και στα χαρτιά. Χρησιμοποιεί τους γύρω του μόνο για να ικανοποιήσει αυτό το πάθος του. Μια χαμένη ψυχή. Το έργο αυτό είχε κινήσει το ενδιαφέρον του Σταύρου Στάγγου που σκηνοθετεί την παράσταση, έγιναν κάποιες προσθήκες στο κείμενο από τον συγγραφέα Ανδρέα Φλουράκη και με σκέφτηκε για αυτόν τον ρόλο.

Βαγγέλης Ψωμάς

Χάνελε του Γκερχαρντ Χάουπτμαν σε σκηνοθεσία Θ. Τοκάκη

 

Είναι ένα έργο πάνω στην τύχη, την κυριαρχία και το ανελέητο κυνήγι του κέρδους, που στιγματίζει το καπιταλιστικό σύμπαν και τις σχέσεις που δημιουργούνται μέσα σε αυτό. «Κάθε κέρδος είναι μια αδικία σε κάποιον».Το πιστεύετε αυτό;

Μια απλή ματιά γύρω μας αρκεί για να το διαπιστώσει κανείς αυτό.Οι νόμοι της αγοράς είναι ανελέητοι. Άνθρωποι ανέρχονται εις βάρος άλλων που καταστρέφονται. Ως και ολόκληρες χώρες δεν ξεφεύγουν από αύτο. Ο  υγιής ανταγωνισμός που επικαλείται ο καπιταλισμός είναι μια ουτοπία. Το σύστημα διαφθείρει τον άνθρωπο. Και εδώ είναι το ζητούμενο…

Βαγγέλης Ψωμάς

Ταυτότητα Παράστασης

“Η πτωτική άνοδος του Αρτούρο Ούι” του Μπέρτολτ Μπρεχτ

Τοποθεσία: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος 

Ημερομηνία: Έναρξη: 1η Απριλίου 2016 για 10 παραστάσεις
Μέρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή 
Ώρα: 21: 30

Τιμές εισιτηρίων: 12, 8, 5 ευρώ

Πληροφορίες – κρατήσεις: Τηλ.: 2103418550
www.mcf.gr

Φωτογραφίες Παράστασης : Γιάννης Πρίφτης

error: Θεατρικά Προγράμματα